Het is belangrijk op de druk in een spuitcabine goed te regelen. Er zijn twee soorten druk: onderdruk en bovendruk. Buiten het feit dat er ook een neutrale druk bestaat, maar dat noemen we in dit geval geen druk. Bij de neutrale ‘druk’ gaat er evenveel lucht uit de cabine als dat er ingaat. Bij onderdruk wordt er meer lucht uit de cabine geblazen dan dat er in wordt gezogen. Bovendruk is precies het omgekeerde, dus er wordt meer lucht in de spuitcabine gezogen dan dat er wordt uitgeblazen.
Onderdruk kan ervoor zorgen dat er meer vuil- en stofdeeltjes de cabine in worden gezogen. Bovendruk kan er juist voor zorgen dat de vieze deeltjes uit de cabine in de werkplaats komen. Dit kan voor stank zorgen en ook voor vieze deeltjes in de werkplaats. Het inademen van deze deeltjes zou schadelijk voor je gezondheid kunnen zijn, zeker wanneer je ze dagelijks aan het inademen bent.
Hoe duur is een spuitcabine?
Een spuitcabine is niet bepaald goedkoop, maar voor de prijs heb je ook wat. Het apparaat zorgt ervoor dat er geen vuildeeltjes op het product komen. Dit zorgt voor een betere hechting en uiteindelijk een betere bescherming. De stof kan ervoor zorgen dat de lak na aanbrenging kan loslaten. Dit is natuurlijk het laatste wat je wilt. Voor de rest is het onduidelijk hoeveel een spuitcabine voor jou zou kosten. Wanneer je een cabine van 1 bij 1 bij 1 meter nodig heeft dan zal het vele malen goedkoper zijn dan een levensgrote cabine.
Onderhoud is ook iets om rekening mee te houden in je budget. Eens in de zoveel tijd moeten er filters vervangen worden die ook niet goedkoop zullen zijn. Ook voor de werking van de spuitcabine is het van belang om tijdig de filters te vervangen.